Oddílové dresy

Když jste členem skupiny lidí, která spolu vyráží na společné cyklistické výlety nebo dokonce část jezdí pravidelněji na hromadné cyklistické akce a závody, jistě se časem dostanete do bodu, kdy někdo navrhne, že byste si mohli udělat týmové dresy. Je to moc hezké když na závodech jede spolupracující družstvo ve stejných oblečcích nebo když do hospody přijede parta bikerů a všichni jsou stejní. V našem oddíle nastala před sezónou 2001 přesně stejná situace. Zvláště po přečtení článku v časopise Velo se po pár vypitých skleničkách zrodil nápad nechat si udělat dresy. Tenhle článeček popisuje zdlouhavou cestu k finálnímu výrobku a mohl by být návodem pro ostatní oddíly, co se chystají také býti "IN" a vypadat stejně.

U nás se o tomhle nápadu mluvilo už asi od léta 2000, ale znáte to. Nikdo se nechopil iniciativy a nezačal vymýšlet nic konkrétního, natož aby zjistil situaci na trhu. K rozhodnutí vytvořit si cyklistické dresy jsme proto dospěli někdy koncem února na našich pravidelných lyžařských závodech. Touhle dobou už všichni zkušení již mají dresy na nadcházející sezónu buď v ruce nebo již každou chvílí očekávají. Iniciativy jsem se tentokrát chopil já a s naším předsedou jsme se k našemu překvapení dozvěděli, že touhle dobou jsou firmy zabývající se cyklistickým oblečením nejvytíženější. Takže čekací doba na výrobu by byla minimálně 6 týdnů. Tou dobou (začátek března) jsme ještě neměli ani nejmenší potuchy, jak by měl dres vypadat, plus čekání 6 týdnů a vše jsme chtěli stihnout do konce května, abychom se mohli vytáhnout v nových krásných dresech na nejmasovějším podniku MTB u nás Králi Šumavy.

První a asi nejdůležitější etapou ve strastiplné cestě k oddílovým dresům je grafický návrh. Firma vám totiž natiskne jen to, co si sami navrhnete. Je asi nepravděpodobné, že by jste si zaplatili nějakého grafika a pak si vybírali z toho, co on vytvořil. U většiny firem (a není jich mnoho, v ČR jen asi 3 nebo 4) mají nejraději dodaný návrh na disketě ve formátu CorelDraw. Lze samozřejmě dodat i jiný formát dat nebo dokonce přinést nebo poslat představu o designu na papíře, ale firma si pak náležitě naúčtuje čas grafika strávený na přípravě vektorového modelu pro tisk. Takže s těmito informacemi od firmy G-sport jsem zasedl k počítači a začal se snažit něco navrhnout. Není to tak jednoduché začínat úplně od nuly, tak jsem jednak upravoval materiály od G-sportu, která má předpřipravenou asi stovku designů ve svém katalogu, a jednak jsem si hrál s fotkami dresů stažených z internetu. Po mnoha desítkách hodin u počítače jsem měl spoustu materiálu. Několik různých návrhů vzorů s další spoustou barevných kombinací. Je nutné mít jednak "holý" dres a jednak všechny loga, která na něj mají přijít zvlášť.

Další nemilé překvapení číhá ve vlastních řadách. Je totiž nutné dresů vyrobit co nejvíc. Náklady na výrobu sítě jsou velké, proto dělat pět dresů nemá smysl. Pokud se ovšem nejedná o CK Forbes-Rotchild bikers. Rozumná minimální hranice je 20 kusů, 15 ještě jde, ale pak cena za kus prudce stoupá. Je tedy nutné přesvědčit, co nejvíce lidí, že si dres vlastně hrozně přejí. U nás to byl problém očekávaně, ale nelidsky těžký. Každá debata o konečné podobě dresu se vždy změnila v ohromnou hádku s demagogickými rysy a většinou ukončenou typickým prohlášením: "Jestli tam bude ten modrej pruh, tak si ten dres nekoupím!!!". Štěstí má snad jen ten tvůrce designu, v jehož oddíle si všichni bez výjimky uvědomí, že musí slevit ze svých představ o ideálním dresu, který by si vybrali v obchodě, a že chtějí dres oddílový, tedy stejný, jaký má oddíl. U nás se ještě projevil generační faktor, takže prosadit jakýkoli design se zdálo zhola nemožné. Nejlepším řešením, je mít někoho, kdo o všem rozhodne za ostatní a má takovou důvěru, že mu všichni bez problémů zaplatí 600,-Kč zálohu.

Takže design je vybrán a následují finální úpravy pro odevzdání předlohy. Je potřeba si uvědomit, že materiál, na který se tiskne je původně bílý. Ve všech firmách se cena dresu odvíjí od počtu použitých barev. Jednu barvu máte vlastně zadarmo. A to bílou. Na bílý pruh látky se nasublimuje vzor dresu. Teprve potom se střihá. Tady je důležité, že velikost S má stejný potisk jako velikost XXL, takže když v návrhu dáte nápisy nebo loga příliš ke straně, tak o ně nebo jejich části u malých velikostí přijdete. S tím vším jsem v návrhu počítal, přesto se výsledný dres lišil od mých představ. Bylo to proto, že se u nás našli bohužel jedinci, kteří chtěli mít dres mermomocí volný a tak si objednali 4XL. Marné bylo moje přesvědčování, že z toho budou mít tak maximálně dres na hokej, ale nebylo to nic platné. Mají tedy hokejový dres. Naše dresy ve velikostech L a XL se pak ale dost výrazným způsobem ořízly, takže nemohla vyniknout celá krása mého mistrovského návrhu. :-)

Stačí už jen vybrat firmu, která to nejrychleji, nejlevněji a hlavně nejkvalitněji udělá. Tady v ČR není bohužel moc z čeho vybírat. G-sport v Hořovicích je sice největší firma, která se tímto u nás zabývá, ale jejím přístupem jsme nebyli příliš nadšeni a navíc dodací lhůta tu byla nejdelší. Kalaš sídlí, myslím, v Táboře a říká se o nich, že jsou spolehliví. Slibovali nám dodání do 4 týdnů, ale zase byli poměrně dost drahý. Zvolili jsme firmu Sýkora z Brna. Vlastně sídlí v malé vesničce za Brnem. Pro nás Pražáky to bylo dost daleko, ale minimálně jednou je potřeba firmu navštívit osobně. Paní Sýkorová má firmičku v malém domku, kde má i stroje a asi i švadleny. Grafika jí dělá syn a celé je to takové domácké. Ale dresy na ukázku vypadaly výborně a materiály měla asi nejlepší, co jsem viděl. Vybrali jsme si nejdražší CoolMax a paní Sýkorová nám udělala kalkulaci při přibližné objednávce 30ks.  Domluvili jsme se, že přesné počty a velikosti dodáme přes email. Půjčila nám dokonce vzorky velikostí, takže každý z oddílu si mohl vyzkoušet svojí velikost. Naemailovali jsme tedy seznam a za 4 týdny přišel balík s dresy, akorát... Nebyl to CoolMax, ale standardní materiál. Smůla. Ale hezký jsou i tak. Reklamaci jsme zdárně vyřešili a dostali jsme 10% slevu.

Takže poučení pro případné další obětavce, co chtějí pro svůj team dělat dresy. Připravte si pevné nervy a hlavně začněte na podzim. A pokud budete chtít předat více postřehů, klidně se na mě obraťte. Rád pomůžu.

<pvlk>

 

Galerie návrhů

 

Výsledný návrh

Jak v tom vypadáme

Na Králi
Zblízka
V Telči
Na kašně